Tuesday, June 15, 2010

Mentaliti

Bagi mereka yang mengenali, me mmg manusia yang suka memerhati.. Menganalisa.. Kesimpulannya, me suka berfikir. Banyak benda yang jadi persoalan dalam fikiran neh pasal sikap manusia... Somehow, everything seems a mystery.

... based on my own opinion... Generally ;

Kenapa ada manusia yang sukakan hasad dengki ? ataupun hidup berlandaskan dendam ?
Dalam bab dendam dari kitab Ihya' Ulumuddin karangan Imam Ghazali ada menceritakan kisah-kisah orang yang ingin membalas dendam yang sebenarnya menderita kerana perasaan dendamnya. Ada yang berkata, manusia tak boleh lari dari perasaan hasad dengki , dendam. Bukan ke dgn ckp mcm tu, manusia seolah-olah mengalah dan biarkan perasaan mcm tu mengusai diri. Manusia tak sepatutnya lari... tp face it. Kita ada akal dan fikiran. Mungkin kali pertama kita terjerumus dengan perasaan tu, tp tu x brmakna kita patut berenti melawan. Yang paling penting, lihat siapa diri kita yang sebenar...

Kenapa ada manusia suka khianat (tikam belakang) ?
Basically, bende ni sume berasal dari hasad dengki jugak tu. Tp ada jugak kes2 mcm ni yang disebabkan oleh perbuatan yang dilakukan tanpa menggunakan akal. Fikir dulu sebelum buat sesuatu.. Ambil kira perasaan orang lain yang terlibat. Jangan pentingkan diri sendiri je. Bagi sesiapa yang dah buat bende macam ni tanpa sedar tp skrg da sedar kesalahan korang... Mintak maaf la dekat mangsa keadaan tu.

Kenapa ada manusia suka nilai orang berdasarkan pangkat, pekerjaan, gaji, taraf pendidikan ?
Ni salah satu sikap manusia yang 'bangang' ! Sikap yang paling mendatangkn kemarahan. Seseorang pernah cakap dekat me... "Kenapa kau pilih dia ? Dia amik bidang pertanian je. Gaji tak mahal. Taraf pn diploma je... Kau ijazah. Macam tak sesuai." Kalau bukan sebab hormat, dah lama dah muka dia kena tampar.

Apa salahnya dengan bidang pertanian ? Gaji tak mahal ? Rezeki bukan kau yang tentukan... Mane tau satu hari nanti ditakdirkan Tuhan, dia kumpul gaji dia yang sikit (bak kata kau tu) lepas tu buat modal bukak ladang kat negara pertanian mcm New Zealand... Apa masalah dengan taraf diploma and me ijazah ? Taraf pendidikan tak tentukan mentaliti seseorang. Ada orang dah taraf ijazah, umo da berpuluh taun tapi pemikiran tak matang macam ko. Bukan taraf pendidikan yang tentukan samada dia mampu jadi suami penyayang, kepimpinan dia dalam agama, ayah yang bertanggungjawab... Tu yang penting. Bia taraf tak tinggi gunung, tp ada usaha. Rajin... Baru hidup boleh improve. Lau taraf tinggi tp malas, berlagak.. Sampai bile nk improve ? Kalau pasal duit yang korang kisah... Sama2 usaha. Kumpul sama2. Jgn harap kat laki je. Tu baru betul. So kepada pmpuan2 yang pandang bende2 ni jer... Meh sini nk brainwash korang...



Banyak lg sbnrnyer perangai2 manusia yang nk kne komen neh.. tp xpela.. post laen lak nnt. Dah panjang da neh post neh.. Btw lau ada sesape yang nk request me komen sal perangai manusia neh, post kt komen eh. Ne la tau kot2 perangai tu lom masuk dlm list lg... Leh wat observation lg... Hehehe...


be my wonderwall ; will you ?

7 comments:

bLaCkPeArL Co. said...

agk garang di situ...

d'Fedrin said...

hehehe.. tu ar..
ko penah dgr pepatah
'disebabkn nila setitik, rosak susu sebelanga'...
dlm kes cari pngkt, harta neh..
disbbkn sstngh prmpuan yg x reti brfikir tau jd pisau cukur je..
abes org pndang serong kt pmpuan2 yg innocent neh.. asal silap gaye sket... mula la ad org mengata..

tu yg marah tu...

^__^

bLaCkPeArL Co. said...

ko innocent ke??
haha...

d'Fedrin said...

hahaha..
ye ar..
x tau ke ?

;p

bLaCkPeArL Co. said...

ssh nk percaye...
hahaha...

d'Fedrin said...

hahahaha..

siot.. ;p

bLaCkPeArL Co. said...

relax r..
haha...